În perioada 01.06 – 03.06.17, Centrul Cultural Internaţional din Cracovia a găzduit cea de-a 4-a ediţie a Forumului Patrimoniului din Europa Centrală. În timpul celor două zile de desfăşurare evenimentul a adunat un număr de aproximativ 200 de participanți, din ţări precum Polonia, Slovacia, Ungaria, Canada, U.S.A., Italia , Grecia, Germania, Austria, Portugalia, Anglia, Slovenia, Cehia, Malta şi România.
Pornind de la realitatea conform căreia patrimoniul este în esenţă o creaţie umană, tema din acest a evenimentului a fost “Patrimoniu & Societate”, conferinţa fiind structurată în 4 secţiuni:
Secţiunea 1: Patrimoniu disonant
Subsecţiuni: a) patrimoniul atrocităţilor (genocide, crime de război, epurare etnică);
b) patrimoniul tangibil şi intangibil al sistemelor totalitare şi conotaţiile persistente ale acestora;
c) sit-uri de patrimoniu;
d) patrimoniu disonant şi educaţie.
Secţiunea 2: Provocări sociale şi protejarea patrimoniului
Subsecţiuni: a) educaţia în domeniul patrimoniului;
b) patrimoniu şi dezvoltare locală;
c) patrimoniu şi antreprenoriat;
d) patrimoniu şi social media;
e) patrimoniu şi consum cultural; f) patrimoniu şi turism; g) patrimoniu şi sustenabilitate.
Secţiunea 3: Memorie construită
Subsecţiuni: a) producţie/generare/creeare de patrimoniu;
b) patrimoniu şi memorie multidirecţională: puncte de conflict ale memoriei;
c) siturile arheologice, laboratoare de identitate natională;
d) instituţiile responsabile în domeniul patrimoniului: politici culturale în ceea ce priveşte păstrarea şi promovarea memoriei;
e) peisaje ale patrimoniului;
f) reconstrucţie şi ideologie.
Secţiunea 4: Patrimoniu şi comunităţi
Subsecţiuni:
a) Patrimoniu şi comunităţi: patrimoniul din perspectivă socială;
b) patrimoniu şi participare;
c) patrimoniu şi schimbare socială;
d) patrimoniu şi problematica excluderii;
e) strategii în ceea ce priveşte patrimoniul; patrimoniu – naţiune – identitatate;
f) gestionarea patrimoniului;
g) patrimoniu local, regional, naţional, internaţional şi transnaţional.
În cadrul acestui eveniment Asociaţia pentru Promovarea Culturii şi Responsabilitate Civică a participat la secţiunea 2, “Provocări sociale şi protejarea patrimoniului” cu prezentarea “Importanţa artei contemporane în promovarea patrimoniului cultural imobil” susţinută de Florentina Tănase. Scopul prezentării a fost acela de reliefa importanţa dimensiunii imersive, a procesului de receptare a operei de artă, în formarea unui public responsabil şi angajat. În acest sens creaţiile de artă contemporană, prezente în spaţii de patrimoniu vin nu doar să spună povestea acestora în limbaj actual publicului contemporan, ci şi să îl facă pe acesta mai conştient şi responsabil în ceea ce privește păstrarea şi valorificarea memoriei. Exemplele incluse în prezentare au vizat 3 proiecte culturale reprezentative ce s-au derulat în Bucureşti şi anume: Harta senzorială a Bucureştiului (proiect dezvoltat de Asociaţia pentru Promovarea Artelor Spectacolului, ARPAS), Nostalgia53 (spectacol de teatru “site specific”, regizat de Crista Bilciu în colaborare cu Asociaţia Carol53), (1958-1958) – instalaţie subversivă şi submersivă (instalaţie teatrală “site specific” a regizorului Alexandru Berceanu în colaborare cu Atelier 35).