Răspuns rapid domnului Emilian Colceru
Într-un articol recent, dl. E. Colceru apără viziunea filmului “După dealuri” care ar fi aceea a unei Românii: “profund <<medievală>>, care încă respectă, în medii rurale izolate dominate de Biserică, tradiții contrare modernității”. Trebuie să-i atragem însă atenția autorului ca măicuțele și preotul din film sunt departe de ignoranța, fanatismul religios și înapoierea pe care dumnealui le asociază cu Evul-Mediu. Nicăieri în film nu se sugerează ca proveniența măicuțelor ar fi exclusiv din mediul rural iar în cazul Voichiței cunoaștem clar apartenența la mediul urban. Aceste măicuțe sunt suficient de educate pentru a cunoaște existența unui animal exotic precum ornitorincul, după cum vedem în scena jocului din bucătărie. Preotul este un fost inginer, atât el cat și măicuțele nu ezită să se folosească de mijloace tehnice moderne, cum ar fi telefonul mobil. Mai mult ei pendulează regulat între mănăstire și oraș nefiind nicidecum izolați într-o ruralitate ancestrală. În momentul în care Alina are prima criză este dusă la spital și apoi i se administrează tratamentul prescris de doctor. În fața intenției Alinei de a intra în mănăstire preotul reacționează cu foarte multa reticență, subliniind necesitatea unei decizii făcute în deplină libertate și cunoștință de cauză.
Mi se pare evident că regizorul Mungiu a construit niște personaje echilibrate, departe de clișeul omului religios fanatic, ignorant și înapoiat și asta pentru că tema centrală a filmului nu este ilustrarea României rurale și înapoiate, ci afirmarea incompatibilității ireductibile dintre religiozitate și modernitate. După cum Alina face țăndări icoana făcătoare de minuni care constituie centrul simbolic a evlaviei și spiritualității măicuțelor iar acestea o omoară pe Alina într-un ritual nereușit de exorcizare, la fel, cele două lumi, a omului religios și a celui modern, atunci când își dezvăluie adevărata esență, sfârșesc prin a se distruge reciproc.
Domnul Mungiu vrea să ne spună că omul religios poate deveni un personaj perfect asimilabil lumii moderne, poate fi educat, este receptiv la progresul științific, apelează la serviciile medicinei moderne etc. numai că, în ciuda acestei acomodări, undeva în adânc rămâne un conflict iremediabil. Este vorba de două ideologii complet diferite, una modernă, care pune pe primul loc o explicarea rațională a lumii, pe baze științifice pozitiviste, reprezentată de Alina (care nu întâmplător se întoarce din Germania, un simbol al progresului științific și tehnic) și una care vorbește de îngeri, demoni, ispite, Dumnezeu, cu alte cuvinte care crede că în spatele fenomenelor realității cotidiene se afla cauze spirituale. Deși ele pot sta într-un anumit echilibru, dinamica lor internă este de a se anula, mai devreme sau mai târziu, una pe alta.
Nu putem să nu observam ca aceasta concepție a domnului Mungiu ține de un materialism de secol XIX, perioadă în care, sub fascinația științelor pozitiviste se credea că totul poate fi explicat pe baza legilor universale ale naturii iar spiritualitatea nu e decât o superstiție care va fi deconstruită rațional. Între timp însă au trecut mai bine de o sută de ani în care s-a dovedit că știința poate deveni la fel de contraiuntuitivă și misterioasa ca religia, cum este cazul fizicii cuantice, iar omul occidental, rațional și materialist, poate practica cu entuziasm, pe scară largă, spiritualități de tip feng-shui. A mai crede și afirma în aceste condiții că progresul material și modernitatea sunt complet incompatibile cu religiozitatea este desuet și rizibil.
Apropo de discutiile din comentariile anterioare (din pacate nu s-au mai putut recupera) iata un exemplu dintr-un manual de religie (ma refer la aplicatia de la mijlocul paginii), pe care l-am gasit absotul intamplator, si care ne arata ca contradictia despre care vorbeam, e departe de a fi depasita la noi, iar scientismul de secol XIX e necesar si chiar binevenit in acest context! https://www.facebook.com/photo.php?fbid=665018753512481&set=a.611601162187574.1073741832.597915580222799&type=1&theater