“Teaching common values in Europe” este un proiect desfăşurat de Universitatea de Studii Umaniste din Utrecht la cererea Parlamentului European. În dorinţa de a analiza modul în care se predau valorile comune europene în şcolile ţărilor membre ale Uniunii Europene, comitetul CULT – Comitetul pentru Cultură şi Educaţie din Parlamentul European a lansat în 2016 un apel pentru desfăşurarea unei cercetări care să analizeze relaţia dintre politicile ţărilor membre şi practica predării în domeniul valorilor comune europene, aşa cum sunt ele înţelese de Uniunea Europeană. Apelul a fost câştigat de Prof. Dr. Wiel Veugelers, care a coordonat cercetarea, cu ajutorul colegilor săi din Universitatea de Studii Umaniste din Utrecht. A fost convocată o echipă de membri ai comunităţii academice (cercetători, universitari) din ţările membre ale Uniunii Europene. Proiectul a avut două dimensiuni: o prezentare generală a politicilor şi practicilor din toate ţările membre, realizată pe baza unui chestionar completat de colaboratorii proiectului şi o secţiune specială incluzând studii de caz din 12 ţări membre ale Uniunii. La ambele dimensiuni a participat şi România, în calitate de ţară recent intrată în Uniunea Europeană. Cercetarea s-a concentrat pe trei domenii de interes: domeniul democraţie (participare politică, politici democratice, societate democratică), domeniul toleranţă (relaţii interpersonale, toleranţă privind grupurile sociale, societate incluzivă) şi orientare (inter)naţională (orientarea naţională sau internaţională a predării). A privit atât politicile statelor membre, în ce priveşte legile privind educaţia, curricula şcolară, metodologii şi regulamente, cât şi practica predării în şcolile ţărilor membre, obiectivul fiind învăţământul secundar (gimnaziu şi liceu). În cadrul studiilor de caz, cercetarea s-a bazat pe interviuri luate de experţii colaboratori din ţările membre profesorilor de gimnaziu şi liceu care predau materii relevante pentru studiul în cauză (cum sunt, în ţara noastră, cultura civică, istoria, geografia), responsabililor în domeniu din Ministerele Educaţiei şi reprezentanţilor ONG-urilor având ca obiect de activitate educaţia civică şi educaţia pentru toleranţă. Rezultatele întregului studiului sunt prezente în raportul publicat în aprilie 2017 pe situl Parlamentului European care conţine, pe lângă analiza situaţiei existente, şi o serie de recomandări pentru creşterea calităţii predării valorilor comune europene în ţările membre. Documentul redactat de mine poate fi consultat separat, aici.
Distribuie articolul
Author: Emilian Colceru
Emilian Colceru este licentiat in istorie (2006) si doctor in Stiinte Politice (2011). Profesor de istorie (2006-prezent). Stagii de cercetare la Universitatea Bourgogne, Dijon (2005) si Universitatea Paris X (2009). Colaborator la revista "Historia". Arii de interes: istorie contemporana, ideologie comunista, post-comunism romanesc.